Autor |
Wiadomość |
matkaziom
Duży Administrator
Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 269
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: chłopok
|
|
EGZAMIN - NOTATKI , POMOCE NAUKOWE!! |
|
tak wyglądał u jednego ze starszych roczników
PIERWSZA WERSJA
1 Wg.M.Przetacznik-Gierowskiej Wyznacznikiem rozwoju sa czynniki
2 Zdaniem behawiorystow rozwoj czlowieka realizuje sie poprzez nastepujace mechanizmy.
3 Sformulowana przez A.Bandure koncepcja WZAJEMNEGO DETERMINIZMU glosi ze
4 Rozwoj w podejsciu Life- span oznacza
5. Prawo efektu sformulowane przez Thorndike dotyczy
6 Wg. L kolberga rozumowanie moralne oparte na zasadach pochodzacych z sumienia czlowieka reprezentuja stadium
7 wg. koncepcji eriksona w okresie adolescencji wystepuje kryzys
DRUGA WERSJA
1 Wg. koncepcji Eriksona kryzys w kazdym etapie rozwoju ma charakter normatywny co oznacza ze :
2 poszczegolne fazy w rozwoju osobowosci w koncepcji Freuda osiagane sa w nastepujacej kolejnosci
3 Wygotski analizuje rozwoj czlowieka w kontekscie trzech poziomow
4 ocen ponizsze stwierdzenie wybierajac jedna z dwoch odpowiedzi
5 Istotna cecha technik obesrwacyjnych stosowanych w badaniach w psychologii rozwojowej jest
6 wymien rodzaj technik obserwacyjnych
7 Rodzinny kontekst sytuacyjny wg. B. Bernsteina ktory charakteryzuje sie tym ze dziecko uzyskuje od otoczenia informacje o obiektywnych cechach przedmiotow i zjawisk rzeczywistosci oraz zdobywa konkretne umiejetnosci to kontekst.
TRZECIA WERSJA
1.Badania poprzeczne to strategia badan stosowana w psychologii rozwojowej ktora charakteryzuje sie tym ze
2. w rozwoju prenatalnym w fazie zygoty maja miejsce nst zdarzenia rozwojowe
3. w rozwoju prenatalnym serce dziecka zaczyna pracowac w
4. ocen ponizsze stwierdzenie zakreslajac jdenac z dwoch odpowiedzi
5. podstawowa organizacja mozgu oraz indywidualny zapis EEG zaczyna sie ksztaltowac w tygodniu
6. W okresie prenatalnym dziecko zaczyna reagowac na bodzce sluchowe miedzy
7. wymien przynajmniej 4 kryteria zmiany rozwojowej
8. Strefa najblizszego rozwoju jest to roznica pomiedzy tym co dziecko moze osiagnac..
9. Ukaranie dziecka zakazem ogladania telewizji to przyklad.
10. kompleks edypa i elektry przezywa dziecko w fazie rozwoju osobowosci.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 13:01, 20 Maj 2010 |
|
 |
|
 |
kkosarzycka
Starszy szeregowy
Dołączył: 15 Paź 2009
Posty: 24
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: dziewoja
|
|
|
|
PIERWSZA WERSJA
1 Wg. M.Przetacznik-Gierowskiej wyznacznikiem rozwoju są czynniki
Podział czynników rozwoju na warunki i wyznaczniki rozwoju.
Warunki rozwoju- warunki w jakich zjawiska się pojawiają- warunki genetyczne i ekologiczne. Dziedziczność i środowisko oddziałowywują pośrednio.
Wyznaczniki rozwoju- od nich bezpośrednio zależy rozwój. Aktywność organizmu i kształcenie
2. Zdaniem behawiorystów rozwój człowieka realizuje sie poprzez następujące mechanizmy:
3. Sformułowana przez A.Bandure koncepcja WZAJEMNEGO DETERMINIZMU głosi, że:
pomiędzy czynnikami jednostkowymi, zachowaniem i bodźcami środowiskowymi zachodzi złożona wzajemna interakcja, i że każdy z tych składników wywiera wpływ na pozostałe.
4 Rozwój w podejściu LIFE- SPAN PSYCHOLOGY oznacza:
Że człowiek rozwija się przez całe życie- od poczęcia, aż do śmierci.
Cechy rozwoju w nowym ujęciu: Istotą rozwoju jest ZMIANA dokonująca się w czasie; PLASTYCZNOŚĆ dzięki której możliwe są w zależności od indywidualnych i środowiskowych zasobów jednostki różne kierunki rozwoju indywidualnego; ADAPTACYJNOŚĆ zmian wyrażająca zdolność jednostki do konstruowania jakościowo nowych relacji ze światem; INTERINDYWIDUALNE zróżnicowanie, jednostki różnią się między sobą podążając odrębnymi drogami rozwoju; INTRAINDYWIDUALNA zmienność- ludzie mogą ujawniać różne tempo rozwoju w poszczególnych okresach życia.
5. Prawo efektu sformułowane przez Thorndike dotyczy
„Im większe zadowolenie lub przykrość, tym większe wzmocnienie lub osłabienie związku"
Każdy efekt, który w danej sytuacji przynosi człowiekowi jakieś zadowolenie zostaje kojarzony z tą sytuacją tak, że kiedy ta sytuacja powtarza się, jest bardziej prawdopodobne niż kiedykolwiek przedtem, że dane zachowanie zostanie powtórzone. Wzmocnienie pozytywne- przyjemny efekt to nagroda, wzmocnienie negatywne- kara
6. Wg. L Kolberga rozumowanie moralne oparte na zasadach pochodzących z sumienia człowieka reprezentują stadium
Stadium 6- poziom pokonwencjonalny
7. Wg. koncepcji Eriksona w okresie adolescencji występuje kryzys
Poczucie tożsamości, a pomieszanie tożsamości; cnota: Wierność
DRUGA WERSJA
1. Wg. koncepcji Eriksona kryzys w każdym etapie rozwoju ma charakter normatywny co oznacza że:
Kryzys jest warunkiem prawidłowego rozwoju. Rozwiązanie kryzysu wiąże się z ujawnieniem umiejętności, zdolności, które tkwią w człowieku, to tzw cnoty.
2. Poszczególne fazy w rozwoju osobowości w koncepcji Freuda osiągane są w następującej kolejności:
Faza oralna, analna, falliczna, latentna
3. Wygotski analizuje rozwój człowieka w kontekście trzech poziomów
4. Istotną cechą technik obserwacyjnych stosowanych w badaniach w psychologii rozwojowej jest
To, że nie ingerujemy w przebieg badanych zjawisk; badacz jest tylko obserwatorem, rejestrującym naturalny przebieg zdarzeń.
5. Wymień rodzaje technik obserwacyjnych:
Dzienniczki, próbki czasowe, próbki zdarzeń, obserwacja fotograficzna
6. Rodzinny kontekst sytuacyjny wg. B. Bernsteina który charakteryzuje sie tym, że dziecko uzyskuje od otoczenia informacje o obiektywnych cechach przedmiotów i zjawisk rzeczywistości oraz zdobywa konkretne umiejętności to kontekst:
Koncepcja Bernsteina – pogląd na temat zależności pierwotnej socjalizacji dziecka w rodzinie od swoistego
układu ról społecznych w tym środowisku wychowawczym oraz od związanego z
tym układem systemu komunikacji, czyli sposobu porozumiewania się miedzy
członkami rodziny.
- zdaniem Bernsteina w wyniku złożonego procesu socjalizacji dziecko ukazuje szczególna świadomość moralną, poznawczą i uczuciową. Socjalizacja dokonuje się nie tylko w rodzinie ale również w szkole, w kręgu rówieśniczym, a potem w miejscu pracy. Do najważniejszych kontekstów ( układ wzajemnych powiązań sytuacyjnych ) sytuacyjnych, odgrywających istotną role w rozwoju dziecka i w procesie wychowania, należą: kontekst regulacyjny, instrukcyjny, innowacyjny i interpersonalny.
kontekst regulacyjny, odnosi się do regulacji działania dziecka przez dorosłych, zwłaszcza rodziców. Dziecko uczy się różnych sposobów postępowania, oceny zachowania się własnego i cudzego, przyswaja zbiór reguł i norm reprezentowanych przez dorosłych, których autorytet uznaje.
kontekst instrukcyjny, dziecko uzyskuje od otoczenia informacje o obiektywnych cechach przedmiotu i zjawisk rzeczywistości, zdobywa też pewne umiejętności.
kontekst innowacyjny (wyobrażeniowy), skłania dziecko do różnorakich eksperymentów do przetwarzania otaczającego je świata na swój własny sposób.
kontekst interpersonalny, dotyczy sfery stosunków międzyludzkich pozwala dziecku na uświadomienie sobie własnych i cudzych stanów uczuciowych, a także uczy na nie odpowiednio reagować i wywoływać w nich zmiany.
Typy rodziny, ze względu na układ ról poszczególnych członków rodziny
1. Rodzina typu pozycjonalnego:
w tzw. pozycjonalnym układzie ról przestrzega się w rodzinie ściśle zasad wypływających ze statusu formalnego jej członków, z pozycji, jaką zajmują (pozycja matki, ojca, babci, dziadka, pozycja dzieci ze względu na kolejność urodzin i płeć). Istnieje wyraźny podział ról. Jest stosunkowo silna hierarchia ról, praw, obowiązków zakresu odpowiedzialności z nią związanej. Rozwój dziecka w tego typu rodzinie jest ograniczony wskutek konieczności dostosowania się do wymagań i reguł roli wynikającej z jego formalnego statusu rodzinnego. System komunikacji w rodzinie tego typu jest „zamknięty”, co wiąże się ze swoistymi cechami kodu ograniczonego, jakim posługują się jej członkowie. Najważniejsze z tych cech to:
a) zależność mowy od kontekstu, czyli ścisłe powiązanie wypowiedzi z konkretną sytuacją i jej specyficznymi składnikami,
b) wyrażanie znaczeń implicite, tj. w sposób zrozumiały przez inne osoby na tle wspólnych przeżyć i doświadczeń.
2. Rodzina, skierowana na osobowość:
rodzina, w której układ ról uwzględnia osobowość jej członków, nie posiada podziału ról. Pozycja i rola społeczna dziecka nie zostaje przypisana formalnie, lecz nabywa je ono w sposób spontaniczny. Podejmowanie decyzji zależy od indywidualnych cech psychicznych członka rodziny.
TRZECIA WERSJA
1.Badania poprzeczne to strategia badań stosowana w psychologii rozwojowej która charakteryzuje sie tym, że:
porównuje się ludzi należących do różnych grup wiekowych, badanych w tym samym czasie
2. W rozwoju prenatalnym w fazie zygoty maja miejsce nast zdarzenia rozwojowe
Implantacja- zagnieżdżenie się w ścianie macicy między 10, a 14 dniem od zapłodnienia. Zygota dociera do macicy po ok. 4 dniach po zapłodnieniu, po kolejnych dwóch dniach- proces zagnieżdżania się w ścianie macicy. W 13 dniu po zapłodnieniu widoczne są zalążki układu nerwowego.
3. W rozwoju prenatalnym serce dziecka zaczyna pracować w
5 tygodniu
4. Podstawowa organizacja mózgu oraz indywidualny zapis EEG zaczyna sie kształtować w
10 tygodniu
5. W okresie prenatalnym dziecko zaczyna reagować na bodźce słuchowe miedzy
4, a 5 miesiącem
6. Wymień przynajmniej 4 kryteria zmiany rozwojowej
Zmiana, plastyczność, adaptacyjność, interindywidualne zróżnicowanie, intraindywidualne zmienności
Zmiana w czynnościach , funkcjach, zmiana adaptacyjna, różne kierunki rozwoju, interindywidualne zróżnicowanie
7. Strefa najbliższego rozwoju jest to różnica pomiędzy tym co dziecko może osiągnąć
samodzielnie, a tym co może osiągnąć przy pomocy osoby bardziej kompetentnej
8. Ukaranie dziecka zakazem oglądania telewizji to przykład
Sankcji ekspiacyjnej
9. Kompleks Edypa i Elektry przeżywa dziecko w fazie rozwoju osobowości
W 3 fazie- wiek zabawy (wiek przedszkolny)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 16:50, 10 Cze 2010 |
|
 |
Agnieszka Frysiak
Starszy szeregowy
Dołączył: 28 Gru 2009
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ustronie Morskie
|
|
|
|
W pytaniu o ukaranie dziecko nie chodzi o sankcję expiacyjną, ale warunkowanie instrumentalne:)
nie wynika to z mojej wiedzy:D ale w tym teście nie ma poprostu takiej możliwości (odpowiedzi) bo to jest pytanie a,b,c :)
zastanawiam się czy przypadkiem w fazie zygoty w 2 tygodniu nie powstaje rurkowate serce. Ma ktos tak w notatkach?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Agnieszka Frysiak dnia Sob 16:11, 12 Cze 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Sob 16:09, 12 Cze 2010 |
|
 |
patryszya
Starszy Kapral
Dołączył: 24 Sty 2010
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Krk/Op Płeć: dziewoja
|
|
|
|
nie wiem czy pominełam -ale nie mogłam znaleźć odp do pytania 2. z zestawu nr I...
więc sformułowałam:
W obrębie tradycji behawiorystycznej rozwój ujmuje się jako proces przystosowania jednostki do środowiska. Mechanizmy przystosowania, które nazywa się procesami uczniem się, są uniwersalne dla wszystkich istot żywych.Skinner mówi, że człowiek jest jedynym zwierzęciem, które uczy się w jednej próbie. Twierdzi się, że behawiorystyczny mechanizm rozwoju jest egzogenny, czyli determinowany przez czynniki zewnętrzne.
Główne mechanizmy uczenia się
W behawioryzmie wyróżniamy trzy główne typy nawyków: odruchy bezwarunkowe, odruchy warunkowe i odruchy instrumentalne.
Odruchy bezwarunkowe to niewyuczone, przeważnie wrodzone, proste lub złożone reakcje wywoływane przez określone bodźce. Bodźce wywołujące mogą płynąć z zewnątrz lub z wewnątrz organizmu. Z punktu widzenia przystosowania można podzielić odruchy na cztery grupy:
1. Odruchy, które mają charakter przypadkowych korelacji neurofizjologicznych, np. odruch kolanowy.
2. Odruchy atawistyczne, np. odruch chwytny (prawdopodobnie).
3. Odruchy mające aktualnie duże znaczenie przystosowawcze, np. odruch ssania.
4. Odruchy, które ułatwiają rozwój bardziej złożonych form zachowania, np.- odruch toniczno szyjny zwany też odruchem szermierza toruję drogę dla koordynacji wzrokowo-ruchowej rąk.
Drugi typ nawyków to odruchy warunkowe, zwane też pawłowowskimi. Dzięki warunkowaniu klasycznemu powstaje bogaty zbiór wzmocnień wtórnych. Bodźce pierwotnie neutralne nabierają znaczenia poprzez skojarzenie z bodźcami bezwarunkowymi.
Trzeci, najważniejszy dla przystosowania człowieka typ nawyków to odruchy instrumentalne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Wto 13:59, 15 Cze 2010 |
|
 |
kasia
Starszy szeregowy
Dołączył: 13 Paź 2009
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
w pytaniu pierwszym wystarczy wymienić te dwa czynniki
wyznacznikiem rozwoju sa czynniki...
- aktywnośc- podstawowa cecha kazdego organizmu reguluje czynne stosunki jednostki ze środowiskiem
- kształcenie- obejmuje nauczanie, wychowanie i uczenie sie
notatek wynika ze na pytanie 6 w części 3 odp brzmi:
jaka zmiana jest zmiana rozwojowa: (przynajmniej 4 kryteria)
- polegajaca na wzglednie długotrwałym przekształceniu struktury psychicznej lub zachowaniu jednostki
- jest zwykle ciąg zmian (a nie pojednyńcza zmiana)
- musi tworzyć uporządkowaną w czasie sekwencje
- zmiany układu są względnie nieodwracalne
- istotne, sprawcze przyczyny zmian tkwią w samym zmieniającym się układzie
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Śro 15:19, 16 Cze 2010 |
|
 |
Selene
Starszy Chorąży
Dołączył: 16 Paź 2009
Posty: 103
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: dziewoja
|
|
|
|
zdaniem behewiorystów rozwój następuje przez mechanizmy:
Warunkowanie instrumentalne i Klasyczne?? to nie chodzi o to?
a Wygotski analizuje rozwój człowieka w kontekście trzech poziomów:
kulturowy, interpersonalny, indywidualny?
i czy faza rozwoju osobowości to nie będzie faza falliczna? to pytanie o kompleks elektry ;-)
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Selene dnia Śro 16:51, 16 Cze 2010, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Śro 16:44, 16 Cze 2010 |
|
 |
mario.k
Generał Dywizji
Dołączył: 17 Gru 2009
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: chłopok
|
|
|
|
Czy w pytaniu 6 w 2 wersji nie chodzi tylko o wypisaniu konkretnej nazwy danego kontekstu?? Bo jeśli tak to w tym pytaniu wystarczyłoby napisać, że to jest kontekst instrukcyjny jeśli się nie mylę.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 12:38, 17 Cze 2010 |
|
 |
Agnieszka Frysiak
Starszy szeregowy
Dołączył: 28 Gru 2009
Posty: 23
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ustronie Morskie
|
|
|
|
tak tam chodzi tylko o odpowiedz kontekst instrukcyjny i tam na pewno chodzi o fazę falliczną
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Agnieszka Frysiak dnia Czw 14:14, 17 Cze 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Czw 14:13, 17 Cze 2010 |
|
 |
zunia
Starszy Chorąży
Dołączył: 14 Paź 2009
Posty: 113
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków rzecz jasna^^ Płeć: dziewoja
|
|
|
|
odnośnie kompleksu edypa i elektry to tak, w fazie fallicznej powinno być czyli ok 4 rok życia :)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 14:21, 17 Cze 2010 |
|
 |
Kaśka.
Sierżant
Dołączył: 20 Gru 2009
Posty: 67
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: dziewoja
|
|
|
|
Czynniki teratogenne (teratogeny) – czynniki pochodzące ze środowiska zewnętrznego, działające na organizm kobiety i płodu, wywołujące wady wrodzone u płodu .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 15:13, 17 Cze 2010 |
|
 |
sajkora
Mały Administrator
Dołączył: 07 Paź 2009
Posty: 341
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: no z Krakowa ;D Płeć: dziewoja
|
|
|
|
Wyróżnia się wśród nich czynniki:
biologiczne:
infekcje wirusowe i bakteryjne
zaburzenia metaboliczne
fizyczne
promieniowanie jonizujące
chemiczne:
niektóre leki,
niektóre witaminy w dużych dawkach, np. witamina A
związki chemiczne występujące w środowisku
nie ma to jak wikipedia:D
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 15:42, 17 Cze 2010 |
|
 |
makotekk
Chorąży
Dołączył: 14 Paź 2009
Posty: 96
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Bielanka/ Kraków Płeć: dziewoja
|
|
|
|
a propo tego serca, to ja też mam w notatkach, że powstaje 2 tyg po zapłodnieniu, natomiast zaczyna pracować w 5 tygodniu..
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 17:22, 17 Cze 2010 |
|
 |
goff.piekos
Starszy szeregowy
Dołączył: 15 Sty 2010
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Skątowni Płeć: dziewoja
|
|
|
|
hej! co do tych kryteriow zmian to ja znalazlam w swoich notatkach kryteria:
*ukierunkowanie zachodzących zmian na pewien z gory wiadomy stan koncowy
*powszechnosc zmian
*powiązanie zmian z wiekiem
*przewidywalnosc zmian
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 18:24, 17 Cze 2010 |
|
 |
mario.k
Generał Dywizji
Dołączył: 17 Gru 2009
Posty: 273
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: chłopok
|
|
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 1 raz
Ostatnio zmieniony przez mario.k dnia Czw 20:47, 17 Cze 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Czw 20:39, 17 Cze 2010 |
|
 |
sajkora
Mały Administrator
Dołączył: 07 Paź 2009
Posty: 341
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: no z Krakowa ;D Płeć: dziewoja
|
|
|
|
hahah do spania!!
link: [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Czw 22:03, 17 Cze 2010 |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|