Autor |
Wiadomość |
Zdrajec
Starszy szeregowy
Dołączył: 19 Sty 2010
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: chłopok
|
|
|
|
Odpowiedź na pytanie 7 " W jakim stopniu poszczególne nurty korzystają założeń nurtu ped. nowego wychowania "
Komentarz: To pytanie jest bardzo otwarte i napewno nie będzie w podanej formie raczej będzie sprecyzowane jako np. "Zaprezentuj w jakim stopniu (np.) Elen Key korzysta z założeń nurtu ped. nowego wychowania " I tu trzeba poprostu znać cechy nowego wychowania i pozostałych nurtów.
Odpowiedź:
Cechy Nowego Wychowania:
-krytyka szkoły tradycyjnej (brak indywidualizmu)
-oparcie się o psychologię eksperymentalną (Wilhelm Wundt, nauczanie poprzez pobudzanie do samodzielności, twórcze myślenie)
-krytyka podstawowych pojęć
-nowe metody badań (psychograficzna, porównawczo- historyczno- opisowa, analiza wytworów dziecięcych, testy)
-pajdocentryzm (dziecko jest najważniejsze)
-naturalizm i humanizm
-subiektywizm pedagogiczny
-idea wykształcenia ogólnego
Cechy Ellen Key
ELLEN KEY XIX/XX
-samodzielna praca uczniów
-uwzględnienie indywidualnych cech wychowanków
-szkoła otoczona ogrodem
-wychowawca jako dobry przykład dla dziecka
-wychowanie w domu rodzinnym
-dom jako naturalne środowisko
-cel-potęgowanie szczęścia
-krytyka szkoły za formalizm
W programie wychowawczym Ellen Key bardzo wyraźnie widać elementy nowego wychowania. Autorka odżuca sposób nauczania po przez urabianie ucznia i nażucanie mu zamknietego programu. Ellen Key uważa także że instytucja szkoły powinna byc zastąpiona środowiskiem rodzinnym natomiast. W wychowaniu Ellen Key widac także paidocentryzm ( koncentrowanie się na dziecku ) gdyż za główny cel uważa się potęgowanie szczęścia dziecka.
Odpowiedź na pytanie 8 : " Wymień i wyjaśnij znaczenie pojęć w odniesieniu do nurtu nowego wychowania : idea wychowania ogólnego, pajdocentryzm, subiektywizm pedagogiczny, pedologia "
Nurt Nowego Wychowania wprowadził nowe pojęcia a także przedefiniował stare:
pajdocentryzm- oznacza skoncentrowanie się na wychowanku i stawianie go na pierwszym planie, szkoła miała przestać być ponurym miejscem i nie realnym życiem. Nowa szkoła miała tkwic głeboko w życiu ucznia, adaptując jego indywidualne różnice i spontaniczną socjalizację
idea wychowania ogólnego- nie zakłada wychowania w wyniku którego wychowanek ma posiadać ogólną wiedze o świecie np. z chemi, biologi, geografi, matematyki itp. lecz odnosi sie do harmonijnego rozwoju ucznia i jego osobowości.
subiektywizm pedagogiczny- polegał na uznaniu wychowania za proces polegający na mniej lub bardziej swobodnej ekspresji. Wartością subiektywizmu było docenienie zmienności i w jej ramach niepowtarzalności kazdego jenostkowego bytu.
pedologia- nowa dziedzina nauki zajmująca się badaniem natury dziecka. Jego życia duchowego jak i fizycznego oraz wzajemnych powiazań i uwarunkowań obu tych dwóch czynników. Pedologia wniosła wiele spostrzeżeń których nie dostrzegła szkoła tradycyjna np. kwestia zmęczenia i aktywizowania ucznia. Pedologia okazywała się zastosowaniem psychologi eksperymentalnej w obszarze wychowania.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Zdrajec dnia Pon 20:04, 21 Cze 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Pon 20:01, 21 Cze 2010 |
|
 |
|
 |
7
Chorąży
Dołączył: 15 Paź 2009
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: dziewoja
|
|
|
|
Znalazłam coś takiego do pytania..yy.. już mówie...
3.Przedstaw cechy wspólne jeśli są, oraz jak się realizowały poglądy PEDAGOGIKI TOTALITARNEJ oraz koncepcji WYCHOWANIA PAŃSTWOWEGO.
- państwo jest ważnym elementem życia, ponieważ nie istnieje życie zbiorowe ani indywidualne poza nim
- nurty te nie propagują indywidualnego rozwoju człowieka. Jednostka jest członkiem społeczeństwa, mają oni wspólny cel – wizja świetności państwa
- obywatel jest związany z państwem przez zbiór uczuć(takich jak lojalność, swoistość, sentyment), myśli, wiadomości o nim oraz praw względem niego
- kult Piłsudskiego – jako wzór obywatela posiadającego cechy takie jak lojalność, karność, pracowitość oraz entuzjazm wobec obowiązków państwa – można porównać do kultu Lenina/Hitlera (heheh)
- instytucja szkoły łączy ludzkość z ludem i tradycją
- wychowanek szkoły działającej wg wskazań pedagogiki państwowej ma działać elastycznie, świadomie dla dobra innych dobrowolnie poświęcając swe pragnienia indywidualne ( wypisz wymaluj totalitaryzm, tylko trochę ta świadomość działania nie pasuje :d)
- nauczyciel w życiu prywatnym i zawodowym odzwierciedla idee wykładane uczniom, czyli idee pedagogiki państwowej, popiera prace rządu oraz państwa.
- trzeba jednak pamiętać, że wychowanie państwowe miało na celu dobro obywateli – totalitaryzm to już tak raczej nie bardzo ;) No i wych. p. propagowało twórczość na rzecz państwa. Ogólnie wych. p. upadło, bo za bardzo ludziom faszyzm przypominało, więc skoro pytanie jest „o ile są jakieś wspólne cechy”, to chyba raczej są, chyba, że urojenia jakieś mieli ;d
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pon 20:28, 21 Cze 2010 |
|
 |
sajkora
Mały Administrator
Dołączył: 07 Paź 2009
Posty: 341
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: no z Krakowa ;D Płeć: dziewoja
|
|
|
|
kuzwa Wojtek, tak na ostatnią chwile no... ;p:P
mam nadzieje ze nam sie jutro powiedzie, jak nie to we wrześniu,
Dzięki Siódemko za linka, ja z chęcią skorzystam;)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pon 21:07, 21 Cze 2010 |
|
 |
anett
Starszy szeregowy
Dołączył: 09 Paź 2009
Posty: 10
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Kraków Płeć: dziewoja
|
|
|
|
jakby ktoś chciał to tutaj "wiedza w pigułce" ;)
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pon 21:28, 21 Cze 2010 |
|
 |
patryszya
Starszy Kapral
Dołączył: 24 Sty 2010
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Krk/Op Płeć: dziewoja
|
|
|
|
na ta nową pocztę wysyłam właśnie też i moją ściagę- będziecie mieli duży wybór heheh
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pon 21:42, 21 Cze 2010 |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|